18 Eylül 2010 Cumartesi

Heykelde Rölyef,Kabartma











Rölyef;Heykel sanatının en çok kullanılan ifade biçimlerinden birtanesidir.Heykeli yapılacak olan belirlenmiş konunun yapılması düşünülen yer,mekan,kaide'ye en uygun tarzının öncelikle belirlenmesi çok önemlidir.Heykel'de Rölyef'i kendi içersinde sınıflandıracak olursak;








  1. Yüksek Rölyef,




  2. Alçak Rölyef,




  3. Kesme Rölyef,








  4. Derin Rölyef,.........Ayrıca Sitil açısından bakacak olursak Klasik ,sitilize,soyutlama,kübik anlayışla Heykeltraş yorumlayarak Rölyefini gerçekleştirir. Rölyefin oluşturulmasında kil en uygun malzemelerden biridir. Bunun yanısıra mermer,taş,gazbeton,metal kullanılarakta direk malzemellerle eseri (Rölyef)gerçekleştirmek mümkün.

11 Eylül 2010 Cumartesi

Heykel döküm teknikleri

Kalıbı alınan heykelin en doğru malzemeyle dökümünün yapılması,heykelin yapım aşaması kadar önemlidir.Sunumumuzun başarılı olması ile heykelimiz izleyiciye en güzel bir şekilde anlatımımız anlamına gelir.Heykelin teşhirinin doğru olması altında yer alan kaidesinin rengi boyutu,çevresel değerlendirmelerin doğru yapılması hep heykelin başarısına katkı sağlar.Heykelde kullanılan döküm malzemelerine gelince;





  1. Bronz (Alüminyum,zamak,pik,altın,bakır,kurşun vs....)


  2. Polyester(camelyaflı fiber)


  3. Mermerit


  4. Alçı


  5. Beton malzeme ile döküm aşamasının gerçekleştirilmesi


Döküm aşamasında hangi mazemeden döküm yapacağımıza kara verdikten sonra dikkat etmemiz gereken heykelde hava boşlularının kalıp kalmadığının kontrol edilmesi,döküm kalınlıkları,malzemenin mukavemeti ve gerekli güçlendirme mesela metal konstrüksiyon ,örgülü takviyeler ankraj sistemleri yapılması heykelimizin dayanıklılık,direncini arttırır.Döküm aşaması gerçekleşen heykelimizin temizliği,rötujlarının dikkatli yapılması,çapaklarının tesfiyesi gibi temizlik aşamalarından sonra sanatsal patina renklendirme safhaları uygulanarak,üzerine koruyucu işlemi yapılıp heykel kaidesine yada sergileneceği yere yerleştirilebilir.Bu aşamalar Heykeltraş için çok önemlidir;Heykelin en doğru bir biçimde sergilenmesi sanatçı,heykeltraşın kendini ifadesidir.Daha önceleri mesela binlerce yıl diyelim toplumun sanata bakış açısı dorultusunda heykelin üretim malzemeside ister istemez dğişmiştir.O dönemlerde heykelin asıl malzemesi mermer,bronz olmuş liderler,yöneticiler herzaman görkemli heykellerinin yapılmasını istemişler,en iyi heykeltraşları bulup onlara heykellerini yaptırmışlardır.Ara dönemlerde Bronz ön plana çıkmış ve meydanlara ,saraylara burjuvaya çoğaltılabilen döküm bronz heykeller uygulanmıştır.Bizim yaşadığımız çağımıza baktığımızda ise daha ucuz olabilsin ,daha çabuk olabilsin diye,beton,alçı,mermerit gibi malzemeler silikon üretim kalıplarına uygulanmış ticari kaygılarla binlerce hatta onbinlerce dökülen heykeller yapılmıştır.Ama istersek ucuz olan bu malzemeleri dahi kimyasal katkılar kullanarak daha dayanıklı hale getirmek mümkün.Bu heykelleride iç mekanda parklarda,meydanlarda sergileyebiliriz.Heykeltraş heykelinin tek ve özel olması,kalmasını ister.Baştada belirttiğim gibi toplumların kültürel seviyeleri heykele bakış açısında belirlemekte. Dökümü yapılan heykelin çapaklarının temizlenmesi,patinasının heykeltraşın tasarladığı gibi yapılması,renklendirilmesi,üzerine koruyucu akrilik şeffaf vernik uygulanması,doğru orantıda kaide ile bütünleştirilmesi ve çevre düzenlemesinin doğru ele alınması;görsel açıdan heykelimizi güzelleştirir.Biz 1995 yılında Heykeltraş ve diğer sanatçı arkadaşlarımızla izmir'de birçok ortaklaşa karma resim ve heykel sergisi açtık.Daha sonra bu gurubun içersinde yeralan şimdi beraber ortaklaşa anıt heykel,abide çalışmalarımızı yaptığımız heykeltraş-ressam arkadaşımız Ali Yaldır ile izmirde Heykeltraş Derya Ersoy ve ben Heykeltraş Zafer Dağdeviren birlikte eser çalışmalarımıza başladık.Şimdi Heykel Atölyemiz İzmir Karabağlarda yeralıyor.Yanımıza üniversiteden öğrenciler geliyor ve omnlara sanatsal destek ve staj açısından edindiğimiz tecrübeleri payalaşarak yardımcı oluyoruz.Yolu izmir'e düşen sanat severleri izmir karabağlardaki Heykel Atölyemize bekleriz.www.zaferaliderya.com heykel atölyesi

7 Eylül 2010 Salı

Hekelde çamur,kil

Heykel yapımı aşamasında model oluşturulurken rahat çalışabilmek heykelimizi en kolay bir şekilde çalışabileceğimiz malzemelerden bir tanesi çamur,kildir.Kili biz kalitesinden dolayı izmir menemen'den alıyoruz.İsteğimiz doğrultusunda kilin satıcıları kili taşınabilir boyutlarda poşet torbalar içinde biz heykeltraşlara teslim edebiliyorlar.Klasik heykel çalışmanın ern güzel malzemelerinden biri kildir.Fakat eğer küçük heykeller yapacaksak plastrin model macunu ilede heykelimizi oluşturabiliriz.
Model macunu dışında yapacağımız heykelin tasarımı doğrultusunda polyesterden, metalden,mukavvadan,suntadan,ahşaptan,taşdan,mermerden,kağıttan,pleksiden ve diğer aklımıza gelebilecek hertürlü malzemeyi uyumlu bir şekilde biraraya getirerek heykel yapabiliriz.
Bu malzemeleri ıskarpelalar,matkap,avuç taşlama,dekupaj,testere,çekiç,kaynak makinası,keser,çivi,vida,yapıştırıcı,makas,madelaj kalemleri,tarama kalemleri,kompresör,fırça......'lar aracılığıyla çalışarak heykeli oluşturabiliriz.

Heykel Kalıbı

Yapılan heykelin kalıcı hale getirilebilmesi için onun en doğru bir şekilde kalıbının alınalarak istenilen malzemeden dökümünün yapılması gereklidir.Her Heykel için alınacak kalıp tekniği farklı olabilir.Neden? diyecek olursanız her heykeltraş farklı büyüklük,farklı ebat,farklı form anlayışı ile kendi yaptığı heykele yorum katar.Bu üzden mesela küçük bir heykelin kalıbını alırken büyük heykelin kalıbını alma yöntemimizi uygulamamız mümkün değildir.Kullandığımız el aletleri(modülaj kalemleri,bıçaklar,kaplar,ayırma için kullanılacak malzeme ,bazen çamur bazende saç metal veya röntgen filmi bile kullanılabilir önemli olan kalıbı alınan heykelin tüm detaylarının en sağlıklı bir şekilde heykelde kalıcılığının sağlanmasıdır.)

Heykelde uygulayabileceğimiz kalıp tekniklerine gelince;

Kalıpları uyguladığımız heykel yüzeyine göre sert,katı hale dönüşen tek kullanımlık patlatma kalıp gibi istersek çok kulanımlık dökümlere uygun elastik kalıplarda oluşturabiliriz.
Katı alçı kalıplar,metal kalıplar sert malzeme olduğundan içinden çıkışların rahat olabilmesini sağlamak heykelin kalıbın içersinden kırılmadan hasar görmden çıkmasını sağlar.Alçı kalıplarda bazen üç,beş tane veya seramik kalıp tekniği tarzındada kalıp alabilmek mümkündür.Seramik kalıbı alırken her aşamada eserin yönünü dikkate alarak kalın alçı döküm kalıplar oluştururuz.Teksir kalıplar oluştuktan sonra bu kalıba çoğaltma alçı kalıpları çok sayıda dökerek fazla miktarda alçı kalıba sahip olabiliriz.Heykelde aldığımız alçı kalıbı,bir adet heykel dökümü alabilmek için kırdığımız alçı kalıba ise patlatma kalıp denir.

  1. Alçı ile heykelin kalıbının alınması

  2. Silikon ile heykelin kalıbının alınması

  3. Polyester ile heykelin kalıbının alınması

  4. Lateks ile heykelin kalıbının alınması
  5. Kum kalıp(Bronz,zamak,aliminyum,pirinç,sarı,pik metal dökümler için)www.zaferaliderya.com heykel atölyemizi ararsanız sizlere yardımcı olabilim.