11 Eylül 2010 Cumartesi

Heykel döküm teknikleri

Kalıbı alınan heykelin en doğru malzemeyle dökümünün yapılması,heykelin yapım aşaması kadar önemlidir.Sunumumuzun başarılı olması ile heykelimiz izleyiciye en güzel bir şekilde anlatımımız anlamına gelir.Heykelin teşhirinin doğru olması altında yer alan kaidesinin rengi boyutu,çevresel değerlendirmelerin doğru yapılması hep heykelin başarısına katkı sağlar.Heykelde kullanılan döküm malzemelerine gelince;





  1. Bronz (Alüminyum,zamak,pik,altın,bakır,kurşun vs....)


  2. Polyester(camelyaflı fiber)


  3. Mermerit


  4. Alçı


  5. Beton malzeme ile döküm aşamasının gerçekleştirilmesi


Döküm aşamasında hangi mazemeden döküm yapacağımıza kara verdikten sonra dikkat etmemiz gereken heykelde hava boşlularının kalıp kalmadığının kontrol edilmesi,döküm kalınlıkları,malzemenin mukavemeti ve gerekli güçlendirme mesela metal konstrüksiyon ,örgülü takviyeler ankraj sistemleri yapılması heykelimizin dayanıklılık,direncini arttırır.Döküm aşaması gerçekleşen heykelimizin temizliği,rötujlarının dikkatli yapılması,çapaklarının tesfiyesi gibi temizlik aşamalarından sonra sanatsal patina renklendirme safhaları uygulanarak,üzerine koruyucu işlemi yapılıp heykel kaidesine yada sergileneceği yere yerleştirilebilir.Bu aşamalar Heykeltraş için çok önemlidir;Heykelin en doğru bir biçimde sergilenmesi sanatçı,heykeltraşın kendini ifadesidir.Daha önceleri mesela binlerce yıl diyelim toplumun sanata bakış açısı dorultusunda heykelin üretim malzemeside ister istemez dğişmiştir.O dönemlerde heykelin asıl malzemesi mermer,bronz olmuş liderler,yöneticiler herzaman görkemli heykellerinin yapılmasını istemişler,en iyi heykeltraşları bulup onlara heykellerini yaptırmışlardır.Ara dönemlerde Bronz ön plana çıkmış ve meydanlara ,saraylara burjuvaya çoğaltılabilen döküm bronz heykeller uygulanmıştır.Bizim yaşadığımız çağımıza baktığımızda ise daha ucuz olabilsin ,daha çabuk olabilsin diye,beton,alçı,mermerit gibi malzemeler silikon üretim kalıplarına uygulanmış ticari kaygılarla binlerce hatta onbinlerce dökülen heykeller yapılmıştır.Ama istersek ucuz olan bu malzemeleri dahi kimyasal katkılar kullanarak daha dayanıklı hale getirmek mümkün.Bu heykelleride iç mekanda parklarda,meydanlarda sergileyebiliriz.Heykeltraş heykelinin tek ve özel olması,kalmasını ister.Baştada belirttiğim gibi toplumların kültürel seviyeleri heykele bakış açısında belirlemekte. Dökümü yapılan heykelin çapaklarının temizlenmesi,patinasının heykeltraşın tasarladığı gibi yapılması,renklendirilmesi,üzerine koruyucu akrilik şeffaf vernik uygulanması,doğru orantıda kaide ile bütünleştirilmesi ve çevre düzenlemesinin doğru ele alınması;görsel açıdan heykelimizi güzelleştirir.Biz 1995 yılında Heykeltraş ve diğer sanatçı arkadaşlarımızla izmir'de birçok ortaklaşa karma resim ve heykel sergisi açtık.Daha sonra bu gurubun içersinde yeralan şimdi beraber ortaklaşa anıt heykel,abide çalışmalarımızı yaptığımız heykeltraş-ressam arkadaşımız Ali Yaldır ile izmirde Heykeltraş Derya Ersoy ve ben Heykeltraş Zafer Dağdeviren birlikte eser çalışmalarımıza başladık.Şimdi Heykel Atölyemiz İzmir Karabağlarda yeralıyor.Yanımıza üniversiteden öğrenciler geliyor ve omnlara sanatsal destek ve staj açısından edindiğimiz tecrübeleri payalaşarak yardımcı oluyoruz.Yolu izmir'e düşen sanat severleri izmir karabağlardaki Heykel Atölyemize bekleriz.www.zaferaliderya.com heykel atölyesi

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder